
На 5-ти март, Световния ден на енергийната ефективност, неправителствени организации (НПО) призоваха публичните институции да прекъснат с кампанийността при обновяването на жилищния фонд в България и да се премине към работеща и постоянно действаща система, така че да се създадат условия за планиране и прогнозиране на целия процес.
Експертите от неправителствения сектор се обявиха категорично и за прекъсване на модела на 100 процента безвъзмездно финансиране на дейностите по обновяването на сградния фонд и преминаване към модела на самоучастие на собствениците на имоти. Според тях грантовото финансиране трябва да остане като възможност единствено под формата на подкрепа на уязвимите групи, отговарящи на определението за енергийна бедност. За да е работещ обаче предлаганият модел на самоучастие и гражданите да имат достъп до кредити за енергийна ефективност, експертите смятат, че трябва да се създадат условия за споделяне на риска от финансови загуби между държавата, гражданите и финансиращите банки.
Посочените предложения бяха направени по време на провелата се в Националния пресклуб на БТА съвместна конференция на Центъра за енергийна ефективност ЕнЕфект, Хабитат България и „Българо-австрийската консултантска компания“ (БАКК) на тема „Саниране сега, а не след десетилетие – как собствениците могат да бъдат част от решението?“. Конференцията премина с участието на представители на сдружения на собственици; Александър Петков, заместник-кмет на район „Средец“; Цвета Наньова от БАКК и Българската фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА); Минчо Бенов от Хабитат България; Драгомир Цанев от ЕнЕфект и Йордан Николов, Българска Асоциация за изолации в строителството (БАИС).
Исканията за промени на досега съществуващите практики при обновяването на многофамилните жилищни сгради в България почиват на констатациите за ограничения обхват на модела на 100 процента безвъзмездно финансиране на дейностите, каквато е практиката по Оперативна програма „Регионално развитие“ през програмните периоди 2007 – 2013 и 2014 – 2020 г.
Има редица финансови модели, които предполагат самоучастие на собствениците в многофамилните жилищни сгради при обновяване на сградите. А държавата трябва да подпомага енергийно бедните собственици в тези блокове, категорични са експертите.
„Цифрите говорят достатъчно за това. В България има над 66 000 многофамилни сгради, над 1,2 млн. еднофамилни сгради, които се нуждаят от обновяване. Това е огромен сграден фонд. В момента достигаме до изключително малка част от него. Програмите за обновяване започнаха през далечната 2007 година и оттогава по добре познатата ни Национална програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, която завърши официално през 2022 година, бяха обновени 4,2 процента от многофамилните жилищни сгради, изключваме еднофамилните изцяло. Трябва да намерим механизъм, който да работи за всички собственици, а не само за малка група сгради, които успяват да влязат в програмата. Решението не е просто в повече пари, а в правилно структурирано финансиране“, каза Драгомир Цанев от ЕнЕфект.
Припомняме, че държавата планира да изтегли нов кредит от 2,5 млрд., който да отиде са обновяване на жилищни сгради у нас като средствата ще се влагат в следващите 4 години. Това е записани в законопроекта за държавния бюджет за 2025 г. Тези средства са извън планираните по Плана за възстановяване и устойчивост. Очаква се ББР да бъде основен партньор на фирмите към предстоящото сградно обновяване.
Страната ни е на прага на нова програма за обновяване на жилищния фонд, но предложените механизми за финансиране отново оставят огромна част от нуждаещите се сгради без перспектива за реновиране. Въпреки че правителството планира да вземе 2,5 милиарда лева дълг за обновяване на многофамилни жилищни сгради в периода 2025 – 2029 г., тези средства ще покрият не повече от 2 500 сгради, стана ясно по време на пресконференцията днес.
В момента липсва политическа воля как да се случи тази промяна в начина на обновяване на сградите. Това обясни д-р Драгомир Цанев, директор на Центъра за енергийна ефективност ЕнЕфект. От публикуваните досега данни за Националната програма за саниране на жилищни сгради е ясно, че едва 4% от блоковете у нас са били обновени. Това се случило в периода 2016 – 2020 г., когато работеше националната програма. Никой обаче не е контролирал впоследствие колко са се подобрили енергийните характеристики на сградите. От направени независими данни на „ЕнЕфект“ в сгради в Габрово и Бургас е констатирано значително увеличение на топлинния комфорт в сградите през зимата. Но държавата не е направила подобни анализи доколко целесъобразно са похарчени над 2 млрд. лева държавни средства през периода 2016-2020 г. Сегашната предвидена в бюджета програма е със същата визия, както бе предишната, обясни Цанев.
Опитът от програмата за саниране, стартирала през 2015 г., показва, че 100% грантовото финансиране не води до устойчиви резултати. Досега, въпреки инвестираните 2,1 милиарда лева, само 4% от многофамилните сгради са обновени. Основните проблеми включват:
- Ограничен обхват – средствата стигат само до сгради, които кандидатстват в рамките на конкретни грантови цикли.
- Липса на устойчивост – няма механизъм за реинвестиране на спестяванията от енергийна ефективност.
- Загуба на инвестиционен потенциал – публичният ресурс се използва неефективно и не привлича частни инвестиции.
- Ниско качество на изпълнение – липсва контрол върху строителните дейности, което води до по-малки спестявания и бързо компрометиране на мерките.
- Липса на социална справедливост – ограничените публични средства се насочват към домакинства с най-разнородни доходи, докато 1,8 млн. души в енергийна бедност остават без подкрепа.
„Има ли икономическа и социална логика в това ограничените публични средства да се предоставят безвъзмездно на високодоходни домакинства, докато 1,8 млн. души, живеещи в енергийна бедност, не получават подкрепа за енергийно обновяване? Сегашният модел не просто не решава проблема, а задълбочава социалното неравенство“, посочи Минчо Бенов, директор на Хабитат България.
В същото време броят на домакинствата, които сами предприемат мерки за енергийна ефективност, се е удвоил за 10 години по данни от преброяването. Това показва, че много собственици са готови да инвестират, ако има достъпни финансови инструменти.
Призивите за промени бяха направени и в момент, когато в публичното пространство се появиха и сигнали за спиране на дейностите по Eтап II по процедурата „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд“, финансирана със средства по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Одобрените сгради във втория етап са 282 на брой, с приблизително 460 000 кв. м разгъната застроена площ (РЗП).
“Имаме само информация, която е от публичните изказвания. А публичните изказвания на отговорните фактори – министри и вицепремиери, е, че за момента се спира Eтап II, че ще бъде изпълнено обновяването на тези 756 сгради от Етап I с европейското финансиране, а всички останали от резервния списък по двата етапа ще бъдат прехвърлени към двата милиарда национално финансиране. Това е информацията, с която и ние разполагаме. Дали е взето окончателно решението или не, вероятно само управляващите знаят, но официално няма друга информация“, каза Цвета Наньова.
„България е единствената страна в региона, която продължава да прилага 100% грантов модел. В цяла Централна Европа и прибалтийските републики схемите включват максимум 30% безвъзмездно финансиране, а останалата част идва от кредити с преференциални условия“, разказа Цвета Наньова, изпълнителен директор на Българо-австрийска консултантска компания и участник в програмите за обновяване от 2008-а година насам.
На пресконференцията представители на сдружения на собственици заявиха категорично, че не искат да чакат още 5 – 10 години, за да получат достъп до финансиране, за което са започнали подготовка още през 2022 г., а и по-рано. Те вече са положили огромни усилия да организират своите съседи, да подготвят документи и да отговорят на сложните административни изисквания, част от тях за вложили немалко собствени средства – и за самоучастие по програмата с 80% грант, и за енергийни обследвания и технически паспорти, но държавата не им предоставя никаква алтернатива освен да чакат неопределено време с обещание проектите евентуално да започнат през 2028-2029 г.
„Навсякъде се говори за отпускане на кредити, но истината е, че банките не дават възможност за кредити за енергийна ефективност“, заяви Стефка Гамизова, управител на етажна собственост на сграда в район „Оборище“, Сдружение на собствениците. Тя зададе и така важния въпрос кой ще изплати лихвите на частните лица, които са изтеглили потребителски кредит, за да участват в програмата.
„Ако проектите бяха изпълнени през 2022 г. с 50% самоучастие“, допълни Драгомир Цанев, „през 2029-а собствениците вече щяха да са на печалба. Ако бяха изпълнени преди КОВИД, при тогавашните цени на материалите и сегашната цена на енергията, днес вече щяха да са на печалба. Но ние продължаваме да чакаме светлото бъдеще“.
От своя страна, представители на местните власти изразиха разочарование, че цялата тежест на организирането на процеса – от убеждаване на гражданите до провеждането на обществени поръчки – пада върху тях, докато несигурността и честите промени в политиката тотално ерозират доверието на гражданите. В момента това е особено актуално за гражданите, които са участвали във втория етап на програмата с 80% грант – въпреки осигуреното съфинансиране те все още не знаят дали и кога парите ще стигнат до тях.
Съгласно предоставената информация на конференцията се предвижда разходването на 2 млрд. лева от бюджета за финансиране на мерки за обновяване на 2178 сгради от резервния списък на Етап I и одобрените 282 сгради в Етап II, с общо РЗП от около 9,4 млн. кв. м. Драгомир Цанев намира предвидения ресурс за недостатъчен да покрие финансовите нужди и смята, че ще стигне за обновяването на не повече от 6,6 млн. кв. м РЗП.
Какво може да се направи?
Според участниците в пресконференцията вместо да чакаме още едно десетилетие, докато новата програма бавно се разгръща, има реалистични алтернативи:
- Паралелна пилотна схема с частично грантово финансиране – комбиниране на 50% грант и 50% мек кредит с гаранции от държавни и частни финансови институции.
- Финансиране чрез рециклиране на средства – връщащите се вноски по кредитите могат да финансират бъдещи проекти без нужда от постоянно увеличаване на държавния дълг.
- Таргетирана подкрепа за енергийно бедните домакинства – използване на Социалния климатичен фонд за субсидиране на самоучастието.
- Техническа помощ и достъп до информация – държавата трябва да подпомогне собствениците с ясни насоки, техническа и административна подкрепа.
Време е за решение
Предстоящата държавна програма за саниране е възможност за мащабна промяна, но само ако бъде структурирана по начин, който съчетава пазарни решения и социална справедливост. Вместо да повторим грешките от миналото и да се върнем 10 години назад, можем да приложим работещи модели, които вече дават резултати в Европа. България трябва да се адаптира към успешните европейски практики, като използва публичните средства за мултиплициране на инвестиции, а не за еднократни разходи, които ще изплащаме с поколения наред. Това ще гарантира, че никой няма да бъде изключен от достъпа до по-добри жилищни условия и по-ниски сметки за енергия.
Пълен запис на пресконференцията можете да гледате тук:
Основни теми на пресконференцията:
- Защо 100% субсидията работи за малцина, а мнозинството, което плаща сметката, остава изключено?
- Как може да се осигури достъпно финансиране за всички сгради, които няма да получат 100% безвъзмездна помощ?
- Какви механизми работят отдавна в Централна и Източна Европа и защо България изостава?
- Има ли икономическа и социална логика в това ограничените публични средства да се предоставят безвъзмездно на високодоходни домакинства, а 1,8 млн. лица в енергийна бедност да не получават подкрепа за енергийно обновяване?
- Как собствениците могат да бъдат активен участник в обновяването на сградния фонд?
Източници:
Център за енергийна ефективност ЕнЕфект:При обновяването на жилищните сгради трябва да се премине от кампанийност към постоянно действаща система, настояха неправителствени организаци
3eNews: Нужна е промяна в политиката по саниране на сградите у нас, но липсва политическа воля
БТА: Пресконференция на тема: „Саниране сега, а не след десетилетие – как собствениците могат да бъдат част от решението?“