Становище по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – етап I“
Новини
Центърът за енергийна ефективност ЕнЕфект и Хабитат България подготвиха становище, което отразява направените частични промени в насоките за кандидатстване за изпълнение на проект по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – етап I“ при повторното им публикуване за обществени консултации на 25.11.2022 г., без да заменя първоначалната позиция на ЕнЕфект, отразена в съвместното становище от името на коалиция „Да обновим България“ (Renovate Bulgaria). Смятаме, че част от промените са в правилна посока, но все още има много елементи, които могат и трябва да бъдат подобрени.
Намираме за особено положителна промяната в критериите за оценка на проектите, като в частност одобряваме отпадането на предимството при интегриране на системи за ВЕИ в ситуация, в която произведената енергия би могла да се ползва единствено в общите части на сградата.
Настоящето становище не отменя останалите аргументи, изложени в преждеспоменатото становище на коалиция „Да обновим България“, като особено впечатление прави запазването на подхода за възстановяване на разходите за подготвителни дейности само на одобрените проекти. Именно този подход се възприема изключително негативно от сдруженията на собственици и се оказва една от най-сериозните бариери пред кандидатстването въпреки огромния интерес към програмата. Смятаме, че е необходимо ясно да се заяви, че тези разходи при всички положения остават за сметка собствениците като първи етап на трансформацията към режим на съфинансиране.
Същевременно е от решаващо значение най-после да се представи визия за бъдещите възможности за финансиране на сградно обновяване, включително чрез Националния декарбонизационен фонд, от който неодобрените сгради с готови технически паспорти и енергийни обследвания ще могат да се използват. Вярваме, че е от интерес на всички заинтересовани страни да не се допуска разочарование на гражданите от програмата и да се елиминират всички съмнения относно посоката на нейното развитие, за да не се компрометират още в самото начало както този, така и следващите ѝ етапи.
Не на последно място, във връзка с прилагането на изискването на Директивата за енергийната ефективност, при изпълнение на мерки за енергийна ефективност да се дава приоритет на „домакинствата с ниски и средни доходи, уязвимите клиенти, включително крайните ползватели, хората, засегнати или застрашени от енергийна бедност, и хората, живеещи в социални жилища“ https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2022-0315_BG.html и отчитайки факта, че приемането и прилагането на дефиниция за ЕБ е една от задължителните реформи за стартиране на второто плащане по ПВУ, предлагаме да се въведе допълнителен критерий за оценка на проектите, който отчита дял на домакинствата с доходи под националната линия на бедност.
Над 2 милиарда евро от бъдещия Социален фонд за климата трябва да бъдат насочени за подкрепа на уязвими групи в България13.01.2025-До 30 юни трябва да подадем разработен и добре аргументиран Социален климатичен план, за да започне реална подкрепа за домакинствата в енергийна бедност. • Поне 30% процента от хората в страната ни са засегнати от енергийната бедност, което я прави сериозно предизвикателство за България. • Не се прилага дефиницията за домакинства в условия на енергийна бедност […]
Бюлетин: Справедлив преход за домакинствата, зависими от твърди горива в условия на енергийна бедност19.12.2024-Берковица и Луковит са първите две общини в страната, в които ще се правят местни планове за действие, включващи демонстрационни мерки за декарбонизация на домакинства, зависими от твърди горива и в положение на енергийна бедност. Инициативата е част от проект BioJust, чиято обща цел е да се подпомогнат уязвимите домакинства, зависими от твърдо гориво, в прехода […]
Подкаст: Енергийната бедност и Социалният фонд за климата29.11.2024-Енергийната бедност е сериозно предизвикателство за България, което засяга около 30% от хората в страната. Въпреки наличието на дефиниция и финансови средства, процесът по нейното прилагане е възпрепятстван от липса на политическа воля, отговорна институция и ефективни инструменти за подкрепа. Политическото бездействие може да задълбочи кризата за най-уязвимите групи, включително енергийно бедните домакинства, потребителите на […]
Бюлетин: Световната климатична конференция COP29 – повече финанси за климата28.11.2024-Представители на близо 200 държави заседаваха в рамките на две седмици на климатичната конференция в Баку. Най-важното взето решение е за Нова колективна количествена цел (NCQG), която се състои в утрояване на финансирането за климатично действие за развиващите се страни до 2035 г. – от 100 на 300 милиарда долара годишно. Изпълнителният секретар на ООН […]
Ръководство с добри практики за намаляване на енергийната бедност и устойчиво ползване на дърва за огрев22.11.2024-Една от основните дейности по проект BioBalancе и проект BioJust бяха съсредоточени върху демонстрирането и доказването на решения за повишаване на капацитета и знанията на общности с ниски доходи за намаляване на зависимостта от дърва за огрев. Дейността включваше три основни елемента: Изследване на енергийната бедност и използването на биомаса в домакинствата – изследване „Горивото […]