Бюлетин Август 25: Справедливото подпомагане за енергийно обновяване на жилищата отново на пауза

Новини

АКЦЕНТ НА МЕСЕЦА

2,5 милиона лева за създаване на информационна система за домакинствата в енергийна бедност ще бъдат осигурени по REPowerEU

През юли Европейската комисия одобри предложените от страната ни промени в Плана за възстановяване и устойчивост, както и проектите и реформите, включени в новата глава към него REPowerEU. Предстои същите да бъдат одобрени и от Съвета на ЕС. Едва тази година България предложи реформи и инвестиции по механизма REPowerEU, регламента за който бе приет още на 21 февруари 2023 г. Предложено е страната ни да се възползва от допълнителния ресурс, предоставен от ЕК, в размер на  479 млн. евро. С тези средства ще бъдат подкрепени и реформи и инвестиции за преодоляване на енергийната бедност:

Снимка: Министерство на иновациите и растежа

Реформа 1 (C13.R1): Рамка за управление на енергийната бедност и подготовка за либерализация на пазара на дребно

Целта на тази реформа е да укрепи управленската рамка на България за справяне с енергийната бедност и защита на енергийно уязвимите потребители чрез създаването на специализирано координационно звено, както и да улесни по-нататъшната либерализация на пазара на дребно чрез изпълнението на подготвителни действия.

Координационното звено ще бъде създадено в рамките на Министерския съвет с мандат да наблюдава координацията на правителствените политики за справяне с енергийната бедност, докато прилагането на тези политики ще остане отговорност на съответните министерства и/или други държавни и общински органи. Реформата също така цели да допринесе за разработването на мерки за енергийно бедни и уязвими домакинства. Изпълнението й трябва да бъде завършено до 31 декември 2025 г.

Инвестиция 1 (C13.I1): Създаване на информационна система за определяне на статут на домакинствата в положение на енергийна бедност и уязвимите потребители на стойност 2,5 млн. лв.

Целта на тази инвестиция е да улесни идентифицирането на енергийно бедни и уязвими потребители чрез създаването на информационна система. Информационната система ще съдържа данни за енергийно бедните и уязвими домакинства в България, на база на законовата дефиниция и критериите, приети съгласно Закона за енергетиката и Наредбата за критериите, условията и реда за определяне на статута на домакинствата в енергийна бедност и статута на уязвимите клиенти на електроенергия. Изпълнението на мярката следва да бъде приключено до 31 декември 2025 г.

Създаването на информационната система е изключително важно за изпълнението на Социалния план за климата, но също така, ще създаде условия за диференциран и справедлив подход при подпомагане на собствениците в процеса на енергийно обновяване на жилищните сгради.

Източници:

  1. ЕK одобри изменения план за възстановяване и устойчивост на България в размер на 6,17 млрд. евро
  2. Европейската комисия одобри изменения План за възстановяване и устойчивост на България

САНИРАНЕ НА ЖИЛИЩНИТЕ СГРАДИ ПО ПВУ

Споделяме част от обширния журналистически материал, подготве от Рая Лечева, за в-к “Капитал” по темата:

Санирането по ПВУ: как 20% самоучастие стана 100% „безплатно“

  • Финално ББР може да поеме и двата етапа на обновяването на жилищните сгради по Плана за възстановяване
  • Санирането по Плана за възстановяване ще бъде изцяло безвъзмездно въпреки критиките към порочния модел, в който прекалено голям ресурс се инвестира в малко на брой сгради.
  • Още не е ясно дали и как държавата ще върне вече платеното от хората самоучастие за проектите от Етап II.
  • ББР може да направи повторна оценка на вече класираните предложения, което ще върне програмата в изходна позиция.

Вече я ясно: безплатното саниране на жилищни сгради продължава и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Българската банка за развитие (ББР) поема управлението и на Етап I (718 подписани договора от общо 756 одобрени за близо 1 млрд. лв.), и Етап II (още 90 подписани договора от общо 282 одобрени проекти) на процедурата. Това става ясно от постановлението, изготвено от Министерския съвет, което предстои да бъде гласувано, както и от официалния анекс на правителството с ЕК, с които „Капитал“ разполага.

Краткият лъч надежда, че несправедливият модел, с който едва шепа сгради се обновяват с прекалено голям публичен ресурс, се оказа мираж. Темата стана отново интересна, след като наскоро министърът на регионалното развитие Иван Иванов обяви, че всички пари по ПВУ за саниране са „спасени“. А също и че вторият етап, при който принципно бе предвидено гражданите да съучастват с 20% във финансирането, също ще бъде изцяло безвъзмезден. От документите става ясно, че промените са договорени с Брюксел.

Според Иванов част от средствата по плана остават в МРРБ, а друга ще се прехвърлят към ББР, която ще администрира процеса. Според постановлението всички проекти и договори за саниране на многофамилните сгради ще преминат към банката, макар точните детайли кои проекти ще останат в МРРБ и кои ще отидат при банката да не са съвсем ясни.

Други два много важни въпроса обаче остават без отговор засега: какво ще стане с вече платените от гражданите средства за съучастие по втория етап – ще им бъдат ли върнати, как и кога; както и дали ще има наистина изцяло ново класиране на проектите, каквато възможност предвиждат документите, тъй като това ще забави много програмата и ще я върне в изходна точка.

Иначе в момента указанието към общините е възможно по-бързо да подпишат оставащите договори, за да бъдат прехвърлени те изцяло към ББР. Извършват се и плащания към общините с избрани изпълнители и започнали строително-монтажни работи. До този момент по първия етап са разплатени 2.5 млн. лв, обяви Иванов.

Ту платено, ту безплатно: Санирането, което се предвижда да бъде разплатено със средствата от Плана за възстановяване е разделено на два етапа: основният първи етап, който се предвиждаше да е 100% безвъзмезден, но при втория етап собствениците трябваше да участват с 20% от средствата. Само допреди четири месеца това все още бе официалната версия, а правителството дори опровергаваше информацията, че ще има промяна и че проектите по втория етап също ще минат по схемата 100% „безплатно“ саниране. Сега министърът обаче обяви, че въпросните договори също ще се прехвърлят към ББР и ще са сто процента финансирани от ПВУ.

Какво ще стане с вече платените средства за предпроектни проучвания и енергийни обследвания от собствениците в тези сгради засега няма информация. Някои от тези проекти дори са и в напреднал етап на изпълнение.

Прочетете цялата статия тук: Санирането по ПВУ: как 20% самоучастие стана 100% „безплатно“

През последния месец стана ясно, че в София ще бъдат санирани общо 130 многофамилни жилищни блока с финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост.

По думите на зам.-министър Дора Янкова, 40 от тях ще бъдат обновени по Етап I до края на юни 2026 г., а останалите ще се изпълнят по Етап II. Европейските средства за програмата са запазени, което позволява националният ресурс да бъде насочен към нова програма за енергийна ефективност, планирана да стартира до два месеца. Янкова призова кметовете на 14-те столични района да не смесват различните програми за саниране, за да се избегне объркване и хаос. Така столицата ще получи ясно структурирани и устойчиви инвестиции в енергийна ефективност.

Източник: МРРБ новина: Зам.-министър Янкова: 130 жилищни блока ще бъдат санирани в София по двата етапа на Плана за възстановяване и устойчивост 

Темата в медиите:
bTV Новините: Спасени пари: Санират 130 блока в Столична община
БНР – Радио София: 130 жилищни блока в София ще бъдат санирани със средства от ПВУ


ДОКЛАДИ

I. 10-те пречки за по-бързо внедряване на ВЕИ според Европейското бюро по околна среда (European Environmental Bureau)

Докладът идентифицира десет основни препятствия пред по-бързото разрешително (permitting) за възобновяеми енергийни източници (RES) в ЕС, главно породени от управленски и изпълнителски неуспехи, а не от екологични ограничения. Той подчертава, че Renewable Energy Directive (RED III) вече предоставя солидна правна рамка, а решението не е в ново законодателство, а в правилното и навременното ѝ прилагане, включително улесняване на екологичните оценки там, където това е възможно. Европейската комисия може значително да ускори прехода към възобновяема енергия, като предлага техническа подкрепа, финансиране и таргетирано обучение, като в същото време защитава природата и дава възможност на локалните общности да участват активно

Докладът посочва десет ключови бариери, които възпрепятстват ускоряването на разрешителните за ВЕИ в Европа:

  1. липса на административен капацитет и обучени кадри;
  2. бавни и сложни процедури с множество институции;
  3. отсъствие на дигитализация и прозрачност в процесите;
  4. недостатъчно прилагане на „зони за ускорено развитие“ (go-to areas);
  5. объркване при прилагане на европейското и националното право;
  6. лоша координация между секторни политики (енергетика, околна среда, земеползване);
  7. ограничено участие на местните общности и липса на доверие;
  8. трудности при достъпа до електропреносната мрежа;
  9. непълноценни или забавени екологични оценки;
  10. недостиг на финансиране и експертиза за местните администрации.

Проблемът е в прилагането на законодателството за възобновяема енергия, а не в екологичните оценки. Основното послание е, че повечето бариери произтичат от организационни и управленски дефицити, а не от самите екологични изисквания, затова решението е по-добро изпълнение, дигитализация и подкрепа на местните власти. Това важи и за България, за която основен проблем е присъединяването към мрежата и издаването на разрешителни поради недостиг на хора в администрацията. България заедно с Гърция и Унгария е сред страните, в които инвеститорите съобщават за липса на адекватни дигитални платформи за издаване на разрешителните, което забавя процеса.

Доклад: The Top Ten Barriers to Faster Renewables Deployment

II.  Home Equals 2025: “Подобрения на неформални селища и здравето на жените“ на Habitat for Humanity

Докладът „Home Equals 2025: Подобрения на неформални селища и здравето на жените“ на Habitat for Humanity акцентира върху значението на жилищните интервенции за подобряване на здравето на жените в неформални селища.

Проучванията показват, че дори минимални подобрения в жилищната инфраструктура – като достъп до чиста вода, изграждане на санитарни възли, осигуряване на безопасни и добре осветени пространства – водят до съществено намаляване на рисковете от хронични заболявания, инфекции и психосоциален стрес. Тези мерки не само повишават физическото здраве, но и укрепват социалната устойчивост и икономическата активност на жените в общностите.

Докладът подчертава, че инвестициите в подобряване на жилищните условия представляват ключов инструмент за постигане на здраве, равенство и устойчиво развитие.

Освен здравните и социални ползи, докладът подчертава и значението на участието на общностите в планирането и изпълнението на жилищните подобрения. Включването на жените и местните жители като активни партньори в проектирането и поддръжката на инфраструктурата увеличава ефективността на интервенциите, укрепва социалното доверие и гарантира устойчивост на резултатите. Това също така създава условия за повишаване на осведомеността относно здравето и правата, стимулира обучение и развитие на умения и подпомага интегрирането на общностите в местните икономики.

Доклад: Home Equals 2025 Report: Informal settlement improvements and women’s health


МЕЖДУНАРОДНИ АКЦЕНТИ

1. Инвестиции в жилища – защо има жилищна криза и как да я решим?

Европейската инвестиционна банка (EIB) представя нов всеобхватен план за достъпно и устойчиво жилищно строителство в рамките на Паневропейската платформа за жилища. По проекта през 2025 г. ще бъдат отделени 4,3 млрд. € за нови сгради, иновативни строителни технологии, енергийни ремонти и развитие на публично регулирани жилища под наем с възможност за постепенно притежание.

Планът предвижда също изграждане на финансови механизми, които смесват публични грантове с кредити, и разширяване на сътрудничеството с ЕК, национални банки и частния сектор за мащабиране и внедряване на утвърдени решения и разработването на нови подходи към жилищната политика.

Прочетете повече: INVESTED IN HOUSING – WHY IS THERE A HOUSING CRISIS AND HOW DO WE FIX IT?

2. Светът не се сблъсква с недостиг на жилища; проблемът е глобално несъответствие между предлагането, търсенето, достъпността и възможността за придобиване.

Авторката Olivia Nielsen, част от създалите на съдържание за Световния Икономически Форум, акцентира, че глобалният жилищен проблем не е количествен, а свързан с локация, достъпност и съответствие с нуждите – т. нар. mismatch. Примери включват изоставени жилища в селски райони (Япония), населени урбанизиращи се зони със свнъхнаселеност, и много строежи, отдалечени от транспорт, услуги и работни места (Мексико, Италия).

Според Olivia, истинският акцент трябва да е в качеството и местоположението на новото строителство – чрез преформулиране на плановите правила, иновации в земеползването, публично-частни партньорства, обновяване на неформални квартали и стимулиране на адаптивни жилища, например чрез микро-финансиране и по-малки жилищни единици.

Прочетете повече: We don’t have a global housing shortage – we have a global housing mismatch 

3. Европейската комисия предприема действия за пълно и навременно транспониране на директивите на ЕС

На 24 юли 2025 г. Европейската комисия изпрати официални известия до 26 държави членки, включително България, заради забавено или непълно транспониране на обновени директиви на ЕС в националното законодателство. Сред тях са директиви, свързани със секторите на енергетиката, транспорта, здравеопазването и правосъдието.

Държавите имат два месеца да отговорят и да предприемат необходимите мерки за пълно прилагане на директивите. В противен случай Комисията може да премине към следваща стъпка — мотивирано становище, което може да доведе до съдебни производства пред Съда на Европейския съюз. Комисията подчертава, че държавите трябва да ускорят процеса на транспониране на директивите, като подобрят координацията между министерствата, въведат ясни графици и осигурят ресурс за административен капацитет.

Пример за добра практика е комбинирането на дигитализация на процедурите с публични консултации, което улеснява прозрачността и съкращава времето за прилагане. Освен това се препоръчва активен мониторинг и периодично отчитане на напредъка към Европейската комисия, за да се избегнат потенциални санкции.

Прочетете повече: Commission takes action to ensure complete and timely transposition of EU directives

4. Здравните ползи от енергийно ефективни стратегии в Източна Европа

Според ново проучване на Boston University School of Public Health и Harvard T.H. Chan School of Public Health, здравните ползи от енергийно ефективни стратегии в Източна Европа, включително България, могат да бъдат до 10 пъти по-големи, отколкото в Западна Европа. Причината за това е, че в тези региони основните източници на енергия са въглища и нефт, което води до значително по-високи нива на замърсяване на въздуха. Тези замърсители са свързани с увеличен риск от астма, рак на белия дроб и сърдечно-съдови заболявания.

Проучването подчертава необходимостта от интегриране на здравните и климатични ефекти при формулирането на енергийни политики, за да се постигне по-добро качество на въздуха и обществено здраве. То препоръчва и приоритетно прилагане на енергийно ефективни стратегии в жилищния и индустриалния сектор, като модернизация на отоплителни системи, изолация на сгради и внедряване на чисти енергийни източници.

За България това означава фокус върху намаляване на замърсяването от въглища и нефт и стимулиране на програми за енергийна ефективност с включване на локалните общности. Интеграцията на здравните ползи в енергийните политики ще доведе до намаляване на респираторни и сърдечно-съдови заболявания, както и до по-устойчива и социално отговорна енергийна трансформация.

Прочетете повече: Energy-efficient Strategies May Produce 10 Times More Health Benefits in Eastern Europe than in Western Europe


Този бюлетин е подготвен от Хабитат България по проект “Достъп до енергийно обновяване”, реализиран с финансовата подкрепа на Европейската климатична фондация. Партньорството на Хабитат България с Европейската климатична фондация подкрепя застъпническите дейности, които организацията изпълнява в процеса на ускоряване на енергийното обновяване на жилищата и преодоляването на енергийната бедност на домакинствата, в рамките на новите климатични политики и механизми на ЕС за подкрепа.