Бюлетин Октомври 25: Нова страница в климатичната политика – устойчивото бъдеще става държавен приоритет

Видео

АКЦЕНТ НА МЕСЕЦА

Законодателен пробив: България поема курс към климатична неутралност до 2050 г.

България вече има официално приета национална цел за постигане на климатична неутралност и нулеви нетни емисии на парникови газове до 2050 г., след обнародването на измененията в Закона за ограничаване изменението на климата (ЗОИК). С тях се въвежда задължение дългосрочната цел да бъде отчитана при разработването на всички стратегически документи, политики и мерки, свързани с ограничаване на климатичните промени и осигуряване на справедлив преход. Новите изисквания ще бъдат прилагани на национално, регионално и местно ниво.

Въпреки постигнатия напредък, част от предложенията на гражданските и научните организации не бяха включени в окончателния текст на закона – сред тях са въвеждането на междинна цел за намаляване на нетните емисии с поне 90% до 2040 г., както и създаването на независим Национален научен съвет по климата към изпълнителната власт. Експертите определят приетите промени като важна стъпка напред, но подчертават необходимостта от ефективно прилагане на мерките, за да се гарантира устойчив и социално справедлив преход към нисковъглеродна икономика.

Източник: България вече е с национална цел за климатична неутралност до 2050 г.


ЕКСПЕРТЕН КОМЕНТАР

Защо отново пропуснахме възможността да се регламентира Националния фонд за декарбонизация, който би следвало да е естествения получател на приходи от Схемите за търговия с емисии (СТЕ 1 и 2)? И как ЗОИК разпределя средствата от приходите от СТЕ? На тези въпроси отговаря Ася Добруджалиева, мениджър проекти, Хабитат България.

С промените в ЗОИК отново се пропусна възможността за регламентиране на Националния фонд за декарбонизация, който би следвало да е естествения получател на приходи от Схемите за търговия с емисии (СТЕ 1 и 2).

1. Отпадат приходите в Националния доверителен екофонд (НДЕФ) от продажба на авиационни квоти. 99,9 на сто от тези приходи сега ще постъпват в ПУДООС (Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда), което ще може да ги разходва 1) за демонстрационни проекти за намаляване на емисиите и съответно адаптиране към измененията на климата, а също 2) за мерки за предотвратяване на обезлесяването и подкрепа на защитата и възстановяването на торфища, гори и други сухоземни или морски екосистеми.

2. 99,9 на сто от приходите от продажба на търг на квоти по раздел V от ЗОИК, най-големият пай от всички приходи от СТЕ, ще се разходват от Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ приоритетно за финансиране на дейности по чл. 57, ал. 1, т. 2, 8 и 9 по ред, определен с наредбата по чл. 36к, ал. 3 от Закона за енергетиката.

2. развитие на енергията от възобновяеми източници и на електропреносните мрежи с оглед на изпълнение на целите за енергия от възобновяеми източници и на целите относно междусистемните връзки, както и за развитие на други технологии, които изглеждат за преход към безопасна и устойчива икономика с ниски въглеродни емисии, и за подпомагане на целите за увеличаване на енергийната ефективност на нивата, договорени в намаление на актове на ниския съюз, включително производство на електроенергия от потребители на собствена енергия от възобновяеми източници и общности за възобновяема енергия;

8. мерки за подобряване на енергийната ефективност, системите за централно отопление и изолация, за подпомагане на ефективните и възобновяеми отоплителни и охладителни системи или за подпомагане на основното и поетапно основното саниране на сградите в съответствие със Закона за енергийната ефективност, като се започне със санирането на сгради с най-лоши енергийни характеристики;

9. предоставяне на финансова подкрепа с цел справяне със социалните аспекти в домакинствата с ниски и средни доходи, включително чрез намаляване на нарушаващите конкуренцията данни и целеви намаления на митата и таксите за електроенергия от възобновяеми източници.

 

3. 99,9 на сто от приходите от продажба на търг на квоти по раздел VIа (СТЕ 2 за сгради и транспорт) ще се разходват за финансиране на дейности по чл. 57, ал. 1, т. 8, 9 и 10 по ред, определени с акт на Министерския съвет, като приоритетно се финансират дейности, които могат да допринесат за справяне със социалните аспекти на търговията с емисии, или една или повече от следните мерки:

мерки за декарбонизацията на отоплението и охлаждането на жилищните сгради или за намаляване на енергийните нужди на жилищните сгради, включително интегриране на енергия от възобновяеми източници, и свързаните с тях мерки в съответствие с чл. 14б от Закона за енергийната ефективност , както и мерките за предоставяне на финансова подкрепа на домакинствата с ниски доходи в имотите с най-лоши характеристики;

мерки, предназначени да ускорят разпространението на превозни средства с нулеви емисии или да осигурят предоставянето на финансова подкрепа за изграждане на напълно оперативно съвместима инфраструктура за презареждане на превозни средства с нулеви емисии с гориво или електроенергия;

мерки за прилагане на преминаването към обществен транспорт и подобряване на мултимодалността или за предоставяне на финансова подкрепа за справяне със социалните аспекти, засягащи ползвателите на транспорта, които са с ниски и средни доходи;

финансиране на дейностите и мерките по изпълнение на Социалния план за климата на Република България в съответствие с чл. 15 от Регламент (ЕС) 2023/955;

предоставяне на финансова компенсация за крайните потребители на горива в случаите, когато не е възможно да се избегне двойно отчитане на емисиите или когато са предадени квоти за емисии, различни от квотите за емисии от дейността по приложение № 3.


ЕВРОПЕЙСКА КОМИСИЯ

В публикуваната на 16 октомври 2025 г. съвместна комуникация до Европейския парламент, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите, Европейската комисия и Върховният представител на Европейския съюз по външните работи и политиката на сигурност представят стратегическата визия на Европейския съюз за утвърждаване на неговото глобално лидерство в областта на климата и енергетиката.

Документът очертава приоритетите за укрепване на международното сътрудничество в борбата с изменението на климата, осигуряването на енергийна сигурност и ускоряването на прехода към устойчива и нисковъглеродна икономика. В него се подчертава, че Европейският съюз вече е намалил своите емисии на парникови газове с 37 % и допринася едва с 6 % от глобалните емисии, като същевременно планира утрояване на капацитета за възобновяема енергия и удвояване на напредъка в енергийната ефективност до 2030 г.

Комуникацията определя Европейския съюз като ключов фактор в „чистата индустриална революция“, ангажиран не само с вътрешна трансформация, но и с активно глобално партньорство за подпомагане на трети страни при внедряването на зелени технологии, развитие на устойчиви вериги за доставки и засилване на международната търговия с нисковъглеродни решения.

Документът потвърждава стремежа на ЕС да остане водеща сила в глобалния климатичен дневен ред, като съчетава икономическа конкурентоспособност, енергийна сигурност и екологична устойчивост.

Източник: EU global climate and energy vision: securing Europe’s competitive role in world markets and accelerating the clean transition


ЕНЕРГИЙНА БЕДНОСТ

Дебат по темата в студиото на “Директно” по телевизия Bulgaria ON AIR с директора на Хабитат България Минчо Бенов и изпълнителния директор на ЕнЕфект Драгомир Цанев.

Зимата отново поставя на изпитание българските домакинства. Повече от една трета от хората у нас все още разчитат на дърва и въглища. Енергийната бедност вече не е статистика, а ежедневие. Близо една пета от българите признават, че не могат да поддържат домовете си достатъчно топли през зимата. Сметките варират драстично – от десетки до стотици евро на месец – и зависят не толкова от начина на отопление, а от това в каква сграда живеем.

Истинският въпрос обаче е стратегически: докога ще запълваме дупките с помощи и субсидии, вместо да решим проблема в основата му – енергийната неефективност на българските домове.

Гледайте целия разговор във видеото: Енергийната бедност унас е ежедневие, много българи живеят на студено


СЪБИТИЯ 

I. 2 октомври 2025 г.: На Националната конференция „Насоки и инструменти за ефективно прилагане на Директивата за енергийните характеристики на сградите (ДЕХС)”, организирана от Център за енергийна ефективност ЕнЕфект, Българската асоциация за изолации в строителството (БАИС) и Коалиция „Да обновим България“, експерти, представители на институции и бизнеса обсъдиха ключовите предизвикателства и мерки за постигане на енергийна ефективност в сградния сектор.

Сградният фонд на ЕС обхваща около 24 млрд. кв. м, от които 74% са жилищни, а над 85% са построени преди 2000 г., като почти 75% са енергийно неефективни. Това налага спешни действия за обновяване, внедряване на стандарти за сгради с нулеви нетни емисии и повишаване на енергийната ефективност.

Енергийната ефективност на сградите се разглежда не само като инструмент за климатична неутралност, но и като ключова стъпка към по-добро качество на живот – чрез намаляване на енергийната бедност, подобряване на вътрешния комфорт и здравето на гражданите.

Освен екологичните ползи, модернизацията на сградния сектор има и значителен икономически ефект, като създава работни места, стимулира строителната индустрия и намалява зависимостта от вносни енергийни източници. Така ефективните сгради се утвърждават като централно звено в европейската визия за устойчива, конкурентоспособна и социално справедлива икономика.

Източник: ЕФЕКТИВНИТЕ СГРАДИ СА КЛЮЧОВА СТЪПКА КЪМ ПО-ДОБРО КАЧЕСТВО НА ЖИВОТ

II. 29 октомври 2025 г.: На кръгла маса под наслов „Повече комфорт за по‑чист въздух 2.0“, организирана от Център за енергийна ефективност ЕнЕфект и съвместно с участието на представители на Столична община, За Земята, Въздух за здраве, Център за изследване на демокрацията и Тръст за социална алтернатива, бяха представени данни от проучване на Алфа Рисърч, показващи, че над 90% от анкетираните домакинства, участвали в програмата за подмяна на отоплителни уреди, са „напълно удовлетворени“ от новите инсталации.

Сред ключовите резултати се открояват, че 93% от участниците биха препоръчали програмата на близки и познати. Освен това, според изпълнителния директор на ЕнЕфект, домакинствата започват да възприемат енергийната ефективност не като разход, а като инвестиция в по-добър живот – при това 87 % от анкетираните вече са осъществили частична подмяна на дограмата без допълнителна финансова подкрепа.

Източник: НАД 90% ОТ ДОМАКИНСТВАТА, УЧАСТВАЛИ В ПРОГРАМАТА ЗА ПОДМЯНА НА ОТОПЛИТЕЛНИ УРЕДИ, СА НАПЪЛНО УДОВЛЕТВОРЕНИ
ВИДЕО: Краят на печките на дърва и чистият въздух: Какво да направим за себе си? Обяснява Драгомир Цанев, изпълнителен директор на Центъра за енергийна ефективност “ЕнЕфект”

III. 30 октомври 2025 г.: Експерти и представители на държавни институции, общини, бизнеса и неправителствени организации обсъдиха работата на Центровете за комплексно обслужване (ЦКО) по време на форума „Центрове за комплексно обслужване за сградно обновяване — модели, опит и бъдеще в България”, организиран от Екологично сдружение „За Земята“.

Събитието събра представители на държавни институции, местната власт и неправителствени организации, за да обменят опит и да представят моделите за „едно гише“, предоставящо на гражданите интегрирани услуги, свързани с енергийна ефективност, финансиране и техническа помощ при обновяване на жилищните сгради, като улесняване взаимодействието между собствениците, администрацията и строителния сектор.

По време на дискусиите бе отбелязано, че 20,7% от българските домакинства срещат трудности да поддържат домовете си топли, което подчертава нуждата от разширяване на дейността на ЦКО.

В момента, в рамките на проект SHEERenov+ шест центъра функционират в София, Пловдив, Стара Загора, Габрово, Бургас и Русе, като целта им е да ускорят процеса на енергийно обновяване, да повишат стандарта на живот на гражданите и да предоставят достъпна и комплексна подкрепа при реализиране на проекти за саниране. Центровете са обединени в онлайн платформа, която предлага и калкулатор на спестяванията, с помощта на който всеки може да се ориентира за типа сграда, която обитава каква степен на енергийна ефективност може да постигне.

Източник: Експерти обсъдиха работата на Центровете за комплексно обслужване по време на форум в София


УСПЕШНИ ПРИМЕРИ

I. Лондон: Най-голямата зона за чист въздух в света

Във видеото, публикувано от Програмата за околната среда на Организацията на обединените нации (ООН) участва Садик Кан (Sadiq Khan) – кмет на London, който представя разширяването на Ultra Low Emission Zone (ULEZ) („Зона с ултра ниски емисии“) в целия град. Според кадрите, обхватът на зоната вече покрива всички столични квартали, налагайки по-строги емисионни стандарти за моторните превозни средства.

Това решение цели намаляване на вредните емисии и подобряване на качеството на въздуха — с което се подпомага здравето на жителите, особено на най-уязвимите групи. В същото време видеото подчертава и обществената стойност на мярката: тя не е само екологична, но и социална — създава по-чист градски живот, по-добра среда за семейства, деца и възрастни.

ВИДЕО: London: The world’s largest clean air zone

II. Калифорния: Не е нужно да избирате между силна икономика и смело климатично лидерство

Губернаторът на Калифорния Гавин Нюзъм  (Gavin Newsom ) акцентира върху факта, че Калифорния е четвъртата най-голяма икономика в света. Във видеото, публикувано от Програмата за околната среда на Организацията на обединените нации (ООН), той подчертава как щатът успява да съчетае икономически растеж с амбициозни климатични политики.

Един от ключовите факти: Нюзъм е въвел мерки за постепенно премахване на продажбата на бензинови автомобили до 2035 г. и е заложил цел за край на добива на нефт към 2045 г. Това демонстрира, че устойчивото развитие и зеленият преход могат да бъдат двигател на икономически прогрес, а не пречка.

ВИДЕО: California: You don’t have to choose between a strong economy and bold climate leadership


МЕЖДУНАРОДНИ АКЦЕНТИ

I. В публикувана на 12 септември 2025 г. статия „Използване на възобновяеми енергийни източници: Къде се намират държавите членки на ЕС?“ Европейската климатична инициатива (EUKI) представя данни от Eurostat, които показват, че през 2023 г. делът на възобновяемите енергийни източници в окончателното енергийно потребление на Европейския съюз е достигнал 24.6 %, отбелязвайки увеличение с 1.5 % спрямо 2022 г. и с 9.6 % спрямо 2004 г. Въпреки този напредък, показателите варират значително между държавите членки — например в Швеция делът е над 66 %, докато в Полша е едва 16.6 %.

Статията допълва, че в електроенергийния сектор най-голям дял сред възобновяемите енергийни източници заема вятърната енергия с 38.5 %, следвана от водната с 28.2 % и слънчевата с 20.5 % през 2023 г. Авторите отбелязват също, че секторът на жилищните сгради изразходва около 26.3 % от енергията на ЕС, като отоплението на помещенията формира 62.5 % от този дял — очертавайки областите, в които усилията за ускоряване на „чистия преход“ трябва да се засилят.

Прочетете повече: Use of Renewables: Where Do EU Member Countries Stand?

II. В публикацията “Жилищната криза в Европа: Основно социално право под натиск“ Европейският икономически и социален комитет (ЕИСК) посочва, че кризата с жилищата в Европа се превръща от национален проблем в пан-европейско предизвикателство:

Между 2015 и 2023 г. разходите за жилище в Европейския съюз „скочиха с 48.1 %“, докато реалните заплати се увеличиха едва с 1.6 %. Това означава, че над 50 млн. души в съюза сега харчат повече от 40 % от доходите си за жилище.

Комитетът призовава за всеобхватна европейска стратегия – включваща създаване на пан-Европейски регистър на жилищата, масови публични инвестиции в социално и кооперативно жилищно строителство, освобождаване на такива инвестиции от ограниченията на Договора за стабилност и растеж, както и насърчаване на модели като „Housing first“ (Жилище на първо място) за бездомни лица.

Прочетете повече: Europe’s housing crisis: A fundamental social right under pressure

III.  На 6 октомври, по повод World Habitat Day Habitat for Humanity акцентира върху ключовото значение на устойчивите, достойни и достъпни жилища за преодоляване на бариерите към по-добър, по-здравословен и финансово стабилен живот.

От 1976 г. досега Habitat for Humanity е подпомогнала повече от 62 милиона души по света да построят или подобрят своя дом. Само през финансовата 2024 г. организацията е помогнала на над 3 милиона души да изградят или подобрят мястото, което наричат свой дом. Допълнително, повече от 5,4 милиона души са подобрили жилищните си условия чрез програмите на Habitat, включително чрез Обучения: 122 580 участници и Застъпничество: 5 264 247 души.  През същата година над 910 000 доброволци по целия свят са се включили в строителни дейности, застъпнически инициативи и усилия за повишаване на обществената осведоменост относно глобалната нужда от подслон.

За Habitat for Humanity е неприемливо, че днес 1,1 милиарда души по света живеят в неформални селища – без достъп до основни услуги, изложени на рисковете от климатичните промени и лишени от правото да участват в решения, които пряко засягат живота им. #HomeEquals

Присъединете се към глобалния ангажимент за подобряване на условията на живот в неформалните селища: Stand with Habitat for Humanity: Support Improved Housing in Informal Settlements

По-доброто бъдеще започва у дома! Заедно трябва да изграждаме политики и системи, които дават на семействата шанс да живеят в достойни домове и да поставят основите на стабилно и здравословно бъдеще.

 


Този бюлетин е подготвен от Хабитат България по проект “Достъп до енергийно обновяване”, реализиран с финансовата подкрепа на Европейската климатична фондация. Партньорството на Хабитат България с Европейската климатична фондация подкрепя застъпническите дейности, които организацията изпълнява в процеса на ускоряване на енергийното обновяване на жилищата и преодоляването на енергийната бедност на домакинствата, в рамките на новите климатични политики и механизми на ЕС за подкрепа.